Pauza vegetariană: Pâine ca-n copilărie

Am mai avut câteva tentative să fac pâine, în principal pentru că eram nemulțumită de pâinea din comerț. Am mâncat și niște pietre, delicioase ca gust, dar groaznice ca textură. Și după aia a început să mi se facă frică și lene. Că trebuie să frământ aluatul, că trebuie să cumpăr drojdie proaspătă, că nu știu sigur dacă iese, etc. Dar, acum o lună am primit pe Google plus de la jumătatea mea  (da, avem multe zile când comunicăm ‘numai’ prin rețele sociale pentru că suntem prea ocupați să ne povestim) o rețetă care părea prea simplă ca să fie adevărată. David a făcut-o între-o zi și de atunci n-am mai cumpărat pâine din comerț decât dintr-un reflex ciudat. De când gătesc așa de mult pe acasă am început să simt diferența între făina rafinată și făina integrală sau între zahărul de comerț și cel din prăjiturile scoase din cuptor.  Și chiar este o diferență mare, cea din comerț te face să mai iei o felie, și încă una…

Acum caut surse de făină integrală care se poate cumpăra în cantități mai mari. Dacă știe cineva, please share.

Ingrediente:

600 g făină ( am încercat deja albă, neagră, integrală și în diverse combinații)

500 ml apă călduță

1 pliculeț de drojdie

1 linguriță de sare

+ semințe: in, floarea soarelui, susan, mac (și chimen, preferatul meu)

Iau bolul cel mai mare pe care-l avem și pun sarea prima oară, pentru că în general uit de ea. După care torn o cană de apă călduță (sau 200 ml) în care dizolv pliculețul de drojdie. Torn fără menajamnete făina în bol și cu o lingură de  lemn încep să amestec, la un moment dat va fi nevoie de încă o cană/ 200ml de apă, până se amestecă totul uniform. Trebuie să iasă de consistența unei gume de mestecat (din aia deja mestecată :P). Uneori a ieșit foarte lichidă și tot  iese delicioasă. Este o rețetă foarte permisivă, ușurează mult viața.

Bolul acesta frumos trebuie lăsat 2 ore la crescut, la temperatura unei camere normale. E mai bine să-l uiți la crescut, decât să-l lași prea puțin. Cum casa noastră are bucătărie de vară, ceea ce însemnaă că iarna îngheață, a trebuit să luăm bolul cu noi în casă. Dacă  a crescut și nu ai timp de copt se poate lăsa la frigider. După cum am zis, rețetă minune.

Când e momentul de copt, dau drumul la cuptor, în care noi avem o cărămidă pentru uniformizarea temperaturii (înainte era un cuptor foarte pretențios care cocea pietre :P) și pun un bol/cană/recipient metalic cu apă. Bolul cu apă e secretul crustei crocante.

Aluatul trebuie luat din bol în așa fel încât să rămână crusta deasupra. Îl tai în două cu un cuțit, presar puțină făină pe tava de copt și cu ocazia asta pe mâini și încep să-l îndepărtez de pe margine. La un moment dat mai trebuie făină pe degete, să nu se lipească. După ce e desprinsă toată marginea, bag mâna dedesubt, să ridic bucata tăiată și o pun în tavă în așa fel încât crusta să fie tot sus. De obicei fac ambele pâini deodată, deci procedez la fel și cu jumătatea rămasă.

Crestez crusta de trei ori diagonal, pentru că așa-mi place. Crusta trebuie crestată ca să iasă aerul și umezeala și pentru că așa se coace bine pâinea. Bag tăvile la cuptor pentru 20-30 de minute la foc mare și testez cu o scobitoare. Dacă iese ușor umedă mai trebuie încă 10 minute la foc mic, dacă iese preaumedă mai trebuie lasată la foc mare. La timpul de gătire încă fac teste, dar concluzia de bază e că mai bine îți iese puțin arsă, decât puțin crudă. Și încă n-a ieșit vreuna arsă😀.

Când e scobitoare curată și coaja rumenită scot tăvile pe masă. Ca să nu se umezească, de la condens, scot pâinea din tăvi pe loc. O las la aerisit transversal pe tăvile din care au ieșit.

Recomand cu mare căldură această rețetă. Eu am fost sceptică la început, până am ronțăit primul colț. Aluatul durează doar cinci minute, plus timpul de cuptor. Cel de crescut nu se pune pentru că e timp de lene ăla.🙂

Etichetat , , , , , ,

2 thoughts on “Pauza vegetariană: Pâine ca-n copilărie

  1. teo spune:

    Putem sa fim noi furnizorii de faina integrala, proaspat luata de la moara?😛
    Am pus la cale un blog pe care vom lista saptamanal oferta de produse proaspete din Tara Fagarsului. Livrararea se va face tot saptamanal prin curier sau personal (daca avem suficiente comenzi).

    Iaca si blogul : http://bunatatidintarafagarasului.blogspot.com/

    Te imbratisez cu drag!

Lasă un răspuns

